Academy, Business

Schoonheidsspecialist of ondernemer?

In het eerste kwartaal van 2021 telt  Nederland maar liefst 38.360 schoonheidssalons, ondernemingen waarvan 36.490 eenpitters zijn. Salons met personeel zijn zeer sterk in de minderheid, er zijn slechts 140 bedrijven met 5 tot 10 werknemers in dienst.

welke pet draag jij?

De kans is dus groot dat jij zowel schoonheidsspecialist als ondernemer bent. Maar welke pet draag jij?

De banen liggen niet voor het oprapen. Een eigen salon beginnen is vaak erg aantrekkelijk, maar wordt even vaak geromantiseerd. Ons vak is nu eenmaal erg investeringsgevoelig, en verkopen zit meestal niet van nature in ons systeem.

De dienstverlening die we uitoefenen staat niet garant voor een goed belegde boterham, omdat we maar twee handen hebben en het moet worden weggezet tegen de vele terugkerende kosten en investeringen. Verkopen van producten is het beleg op die boterham.

Hoewel het jammer genoeg geen erkend beroep meer is, zijn de meesten erg leergierig en blijven studeren. Er gaat veel geld op aan het volgen van cursussen en nascholing, regelgevingen waar aan voldaan moet worden, GGD keuringen, verzekeringen en de snel verouderde apparatuur moet weer vervangen worden voor een nieuw ontwikkelde versie. Producenten ruiken geld, en de schoonheidsspecialist is hier héél gevoelig voor. Door de tijd die je tekort hebt, staan de apparaten nogal een stil en kosten ze geld. Gas, water, licht, behandelstoelen, de textiel die snel verslijt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De verleiding om dat te gaan doen wat je collega doet, is ook een veel voorkomende valkuil. Je wilt immers zeker niet achter lopen, en we zijn nu eenmaal kuddedieren. De ander lijkt succesvol en dat willen we natuurlijk allemaal. Het is echter heus niet altijd wat het lijkt. Social Media is daarin ook verraderlijk.

Corona en de daaropvolgende verplichte sluiting hakte er voor velen flink in

Voor de meesten viel het inkomen voor een groot gedeelte weg, en steun vanuit de overheid was er nauwelijks. Dit heeft velen de ogen geopend. Schrijnende verhalen kwamen voor de dag, we moesten ons overgeven en konden niet anders. Plotseling moest er geteerd worden op het inkomen van de partner, alsof de levensstandaard niet op twee inkomens is gebouwd. Alleenstaande moeders hebben het zwaar gehad, en nog. De onafhankelijkheid kwam in het geding.

Kleine buffers die opgebouwd waren, verdwenen als sneeuw voor de zon. Het besef groeide ook dat we het misschien wel anders moeten gaan aanpakken. Het heeft ons de ogen geopend.

In deze tijd heeft Premier Rutte er lucht van gekregen dat deze sector bestaat. Vielen we voorheen onder ‘met alle respect’ de nagelsalons of massagesalons, uiteindelijk noemde hij ons bij naam. “Ondernemers zijn de motor van de economie”, waren ook zijn woorden. Laten we dan gehoord en gezien worden door op te staan en ons zichtbaar te maken.

Ik sta voor onze sector

Ik schrijf al vele jaren over onze sector omdat ik het een warm hart toedraag. Omdat ons vak in mijn ogen een veel grotere waarde heeft voor de maatschappij dan we lang voor mogelijk hebben gehouden. De naam schoonheidsspecialist is daarom niet al te handig gekozen, salon ook niet trouwens, maar dat terzijde. We doen zoveel meer voor mensen, we bezorgen hen een goed gevoel, zelfvertrouwen, oprechte aandacht en gemak, geven dat stukje meer kwaliteit aan hun leven. Is goed zorgen voor jezelf niet de basis?

Aan de andere kant worden we niet ingezet als nulde lijn om huidkanker in een vroeg stadium te ontdekken, wat zouden er veel kosten en ellende bespaard kunnen worden. We dragen 21% BTW af, wat de behandelingen kostbaar maakt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De evolutie van de beauty sector

In de dertig jaar dat ik onderneem in deze sector moesten we van ver komen. Vroeger was het nauwelijks een baan, maar meer een hobby te noemen. Tijdens mijn opleiding waarschuwde de docent me dat er geen geld te verdienen was in deze branche. We werden niet serieus genomen door artsen, niet door de opleiding huidtherapie en niet door een grote groep consumenten. De opmerkingen ‘leuk om erbij te doen’ en ‘een crèmepje en een ‘maskertje smeren’, of ‘ik heb dat niet nodig’ bezorgden me rillingen over de rug. Het werd eigenlijk afgedaan als een beetje onzin. Ik werd zo mogelijk nog meer gedreven, en beet me erin vast om nooit meer los te laten.

Gaandeweg ging de branche zich meer ontwikkelen naar een professioneler imago. De opleidingen verdiepten, producten, behandelingen en technieken verbeterden en er kwam meer apparatuur. Diezelfde artsen en huidtherapeuten zochten ons later op om wel met ons samen te werken. Het tij leek te keren, of roken ze geld?

Ga toch ondernemen

Ondernemen is een vak apart, een vak dat je kunt leren. Door je eigen fouten, maar ook van anderen. Vanuit pijn ontstaan de beste levens- en ondernemerslessen. Toch is het zonde om ze allemaal zelf te moeten ondervinden. Elke goede ondernemer heeft een mentor of coach gehad om verder te groeien. Tenzij je zegt dat je dik tevreden bent met de huidige situatie, dan zijn ondernemerslessen niet nodig. Het gaat erom dat jij gelukkig bent met wat je doet. Maar helaas is het bij een grote groep anders gebleken. En na deze crisis komt er heus wel weer een andere crisis.

Velen hebben nu de pijn gevoeld en moeten hard knokken om alsnog het bijltje er niet bij neer te gooien. Anderen hebben het licht gezien en gaan door met ondernemen. Want hoe je het ook went of keert, als je een onderneming runt moet je ondernemen.

Ik huiver bij het lezen in een vakblad ‘investeer nu in deze opleiding’. Is daar nu de tijd voor? Hebben we niet met heel harde klappen geleerd dat we anders en slimmer moeten gaan ondernemen?

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

In tegenstelling tot de meeste beauty ondernemers waar het vak de aanleiding was, ben ik vanuit een ondernemersvisie gestart. Ik wilde financieel onafhankelijk zijn. Mijn interesse ging uit naar mensen helpen, zo rolde ik in deze business. Het ging zeker niet vanzelf en ook zeker niet allemaal voorspoedig, maar het lukte me wel mijn droom te realiseren. Mensen helpen is nog steeds mijn drive, maar ik heb het nu doorgetrokken naar de professionals om door te groeien en in hun kracht te komen. Ik gun het ze, omdat ze hun vak met ziel en zaligheid uitoefenen, en daar niet altijd voor beloond worden.

Wil jij verder met ondernemen, op weg naar meer financiële vrijheid?

  • Durf groter te denken en gooi de handrem eraf
  • Stop met die verkleinwoorden van crèmepje, maskertje en bedrijfje
  • Lief en empathisch zijn betekent niet dat je een liefdadigheidsinstelling bent
  • Ga niet nóg meer doen, maar ga het anders doen
  • Geen dromen, maar doelen met een actieplan
  • Focus niet op wat maar op HOE je dat gaat realiseren
  • Je verkoopt geen producten, je verkoopt oplossingen want je hebt er verstand van
  • Verkopen is niet vies, het is mensen helpen kopen waar ze naar op zoek zijn
  • Investeer nu niet in kennis als je al zoveel beheerst, maar investeer in jezelf
  • Omring je met mensen waarvan je kunt leren

Er is maar één vereiste om verder te komen en dat is een ongekende motivatie én gaan geloven in jezelf!

Annelies Academy

Inspirerende groet

Annelies

Geef een antwoord