Huid & lichaam, Schoonheid

Schoonheid door de eeuwen heen

beauty-330730_960_720

Op 1 december draai ik vijfentwintig jaar mee in de beauty industrie, waar de groei van mijn bedrijf inherent liep met de populariteit en daardoor groei van deze branche. Toen ik in 1991 mijn schoonheidssalon aan huis opende, vroegen mensen zich af wie daar nu toch naar toe ging. Anno 2016 zit er op elke hoek van de straat een, en is de beauty branche niet meer weg te denken uit de maatschappij.

Een terugblik in de geschiedenis van het schoonheidsideaal

Een terugblik bewijst dat cosmetica van alle tijden is, zelfs de Neanderthalers maakten er al gebruik van op hun manier. Uit vondsten van pigmenten in schelpen, die als houder werd gebruikt, blijkt dat de Neanderthalers slimmer waren dan aanvankelijk werd gedacht. In vorige eeuwen had make-up een verband met religie en werd parfum gebruikt bij allerlei rituelen. Mensen beschilderden hun gezichten om boze geesten te verdrijven.

Cleopatra is welbekend om het gebruik van cosmetica en make-up in het oude Egypte, zelfs de mannen maakten daar gebruik van. Parfums werden op basis van bloemen, of uit kruidige plantaardige oliën en dierlijke vetten en wijn gemaakt. Transpiratiegeuren werden onderdrukt, en zelfs lichaamshaar werd verwijderd met ontharingscrème. Tegen grijs haar en kaalheid werden plantaardige oliën gebruikt. Een zachte en gezonde huid verkregen ze door een pasta van calcium sulfaat, sodium chloride, soda en honing. En ze baadden in ezelinnenmelk. Voor de mondhygiëne kauwden ze op substanties waaraan honing of andere geurende ingrediënten waren toegevoegd. Hun ogen waren zwart omrand, wat tot op de dag van vandaag in de mode is gebleven.

Vanaf de 15e eeuw was cosmetica alleen weggelegd voor de aristocraten, die aanzien hadden. Pas vanaf de 19e eeuw werd het voor een grotere groep toegankelijk, met uitzondering van de armen. Rode lippen en wangen waren het toonbeeld van klasse, en als arme moest je niet denken daarmee te kunnen wedijveren. Wát een tijd! De vraag naar de diversiteit aan producten groeide, en er werden meer synthetische stoffen en producten ontwikkeld.

“Een vrouw zonder make-up is als het eten zonder zout’

Bovenstaande uitspraak van de Romeinse blijspelschrijver Plantus omschrijft het belang van make-up in verband met aanzien. Crémes en poeders werden gemaakt door slavinnen. In badhuizen werden geurende oliën gebruikt en de wenkbrauwen werden geëpileerd. Vrouwen en mannen moesten vooral bleek zijn, dit getuigde van rijkdom.  Een bruin gezicht was een teken van armoede, die mensen werkten op het land. Huidverzorging werd gemaakt van mengsels van dierlijke vetten van slangen, katten en krokodillen, zelfs modderpakkingen van krokodillenpoep. Bloemgeuren moesten het aantrekkelijk maken, maar ze gebruikten het omdat het goed zou zijn voor de huid.

Frankrijk ligt uiteindelijk ten grondslag aan de opmars van de cosmetica na de revolutie. Zij gingen voor een gezonder uiterlijk, maar lang niet altijd met gezonde middelen. Zelfs lood en kwik kwamen erin voor. Het mocht verder allemaal niet te opzichtig zijn.

Vanaf de 20e eeuw ging de ontwikkeling van schoonheid in een sneltreinvaart. Er kwamen grote cosmeticahuizen die nog steeds bekend zijn. De eerste mascara werd uitgevonden in 1913. Het bleke uiterlijk mocht vervangen worden door kleur, een bruin gezicht werd mooi gevonden én werd gezien als een teken van welstand. Wie bruin was had kennelijk tijd en geld om te zonnebaden.

Vooral in de laatste decennia is het heel hard gegaan in de beauty industrie

Toen nam de beautybranche een vlucht…

Het modebeeld bepaalde en bepaalt nog steeds wat mooi was en is. Zonnebanken waren een hype, veel mensen liepen het hele jaar poepiebruin rond. Slank, of liever nog hyperslank was het toonbeeld, terwijl de mensen steeds dikker werden. Een glad en strak gezicht en egaal van kleur, terwijl de huiden door de zonneschade, milieu en levensstijl juist vlekkeriger en rimpeliger werden. Bovendien ging men, in tegenstelling tot vroeger, meer geld aan zichzelf besteden.

De markt verbreedde zich door de grote vraag naar anti-aging en verjonging. De IPL en laser, de microdermabrasie en nog meer apparatuur zorgden voor betere behandelingen met meer resultaat. De producten werden geavanceerder, en de cosmeceuticals (grens tussen medisch en cosmetisch, dus dieper werkend) kwamen op de markt. Permanente make-up en laserontharen raakten volledig ingeburgerd en werden ongekend populair. Fillers en botoxbehandelingen werden de eerste jaren in het geheim ondergaan, maar is inmiddels ook de normaalste zaak van de wereld. Nou ja, als mensen niet over de top gaan tenminste. Resultaat is wat de klok slaat.

De wijsheden van toen met de kennis van nu

Typisch vind ik dat eerst iets over de top moet gaan om daarna zijn weg te vinden in balans.  Het lijkt wel of dat mens eigen is. Of dat het zo aangezwengeld wordt, dat iedereen los gaat om later tot het besef te komen dat het teveel van het goede was. Kuddegedrag dus. En dan komt de balans. En bedenken we dat het vroeger toch allemaal zo gek nog niet was. In verbeterde versie gebruiken we de wijsheden van toen met de kennis van nu en daar komen de mooiste dingen uit voort. Het modebeeld is gelukkig niet meer zo extreem. Mensen worden vrijer gelaten in hun keuze. Maar waarom zou je niet goed voor jezelf mogen zorgen?

De toekomst

In de wirwar van de cosmetica industrie zien mensen soms door de bomen het bos niet meer.

Ik houd van leren en innoveren, ben gek op nieuwigheden en verbeteringen. Het kan altijd beter. Ik ben zeker niet wars van technologische hoogstandjes en een prikje botox evenmin. Cosmeceuticals heb ik in huis, en die blijven ook.  Maar ook  ik zoek balans, en voel dat er nu een grote behoefte komt aan biologische producten en behandelingen, als tegenhanger in de technologie. Voor mij kan en hoort het langs elkaar, ik zet in wat past bij de behoefte en van de consument. We zijn tenslotte geen eenheidsworst.

Hierop gebaseerd ga ik naast mijn huidige aanbod op 10 december een nieuwe productlijn introduceren, alhoewel nieuw eigenlijk niet het juiste woord is. Het merk bestaat als sinds 1958 en is in 40 landen groot en zeer populair, wij gaan het exclusief voeren voor Nederland.  En het merk is… organisch! Dicht bij de natuur, maar dan wel met ongekende resultaten, want we willen geen concessie doen aan kwaliteit en resultaat. Maar onderschat de werking van de natuur niet, gecombineerd met de nieuwste innovaties zijn er spectaculaire award winnende producten ontwikkeld. En hiermee zijn we weer klaar voor de komende jaren, benieuwd wat we dan weer met zijn allen in ons hoofd gehaald hebben…

annelies-logo

Feestelijke open dag op 10 december.

Wie graag eens in de keuken wil kijken van Annelies medi Spa is van harte welkom op zaterdag 10 december van 12.00 tot 17.00 uur. Kijken, ervaren, proeven en beleven zijn de peilers van de open dag. Aanmelden via de mail garandeert dat er een gift voor je klaarligt.

Geef een reactie