Algemeen, Business

Schoonheid als verlengstuk van gezondheid

Onze moderne levensstijl heeft voor onze gezondheid niet heel veel goeds opgeleverd. We ervaren in levende lijve de gevolgen hiervan en willen weer grip krijgen op ons eigen lichaam.

Slow Beauty

Als een natuurlijk verlengstuk is hier slow beauty uit ontstaan. Deze levensstijltrend heeft zich binnen een tijdsbestek van enkele jaren over de hele wereld verspreid. De leidende filosofie achter deze levensstijlbeweging gaat over een holistische en natuurlijke benadering van onze levensstijl en de wereld om ons heen.

Het concept van schone schoonheid (slow beauty) is geëvolueerd naar een verlangen van een holistische, gezonde levensstijl met een focus op veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid

De verwachtingen van de Beauty Professional en de merken

Producten en diensten leveren die aansluiten bij deze filosofie, aandacht voor het verbeteren van slaap, het verminderen van stress en stimuleren van energie als basis van gezondheid en een gezonde huid.

Transparantie en een resultaatgericht duurzaamheidsplan passen in de huidige trend

Gen Z- en Millennial-consumenten zullen nog steeds op zoek zijn naar een authentieke boodschap en merkindividualiteit, maar zonder niche. De zogenaamde ‘indie’ merken zijn in trek, waar de herkomst, de persoon en het verhaal erachter helder is. Ook de prijs speelt een grote rol.

Het verspreiden van positieve energie voor de samenleving als een verantwoordelijkheid nemen. Éminence is hier heel actief in. Neem het mee in bewustwording naar je klanten en promoot het als een concept van zuiverheid. (op meerdere manieren te omschrijven als eerlijk, schoon, gezond, puur en duurzaam)

Merken zullen consumenten online moeten benaderen

  • Een online winkelervaring creëren is daarbij onontbeerlijk evenals het begeleiden en fysiek bezoeken van de winkel
  • Het belang van influencers blijft belangrijk
  • Virtuele consulten aanbieden is een blijver
  • Wanneer de consument minder te besteden heeft, blijven ze vasthouden aan wat ze kennen en vertrouwen. Aan jou als merk.

Er zal een toenemende vraag zijn naar schoonheidsproducten die meer bieden.

Met dit in gedachten zullen producten die beweren emotionele en welzijnsvoordelen te bieden floreren en de lijnen tussen andere schoonheidscategorieën zoals haarverzorging en lichaamsverzorging vervagen.

De impact van COVID-19 op huidverzorging

Op korte termijn (0-6 maanden)

Anti-verouderingsproducten hebben een lichte daling in het gebruik ervaren omdat de prioriteiten van de consument verschuiven, maar maskers, serums en verhelderende producten blijven stabiel.

Er is meer aandacht voor zelfzorg

Middellange termijn (6-24 maanden)

Aangezien beperkingen langzaam worden opgeheven, zullen consumenten op zoek gaan naar een meer multifunctionele dagelijkse routine voor gezichtsverzorging met minder producten. Door een grotere focus op gezondheid en hygiëne is er vraag naar schone ingrediënten.

Lange termijn (2+ jaar)

De norm keert terug, maar de resterende impact van de economische neergang zal een verandering in huidverzorging veroorzaken

Bestedingen vinden plaats met een focus op budgetbasis en kwaliteitsgarantie (bijv. gecertificeerd of klinisch bewezen).

Aan welzijnsproducten wordt meer uitgegeven.

Aanbevelingen voor de beauty professional

  • Ben bewust van hoe je als merk beter aan de behoeften van de consument kunt voldoen
  • Kom op een betekenisvolle manier in contact met de consument
  • Hoewel digitaal even alles was, is dit slechts tijdelijk, ook offline is er werk aan de winkel. Vind manieren voor echt contact met de consument. Het belang van menselijke verbinding is sterker dan ooit.
  • Geef ze het gevoel erbij te horen
  • Consumenten worden meer open in persoonlijke gesprekken over hun identiteit. Betekenisvol
  • Social Media biedt een raakvlak tussen professional en consument. Leer ze over ingrediënten. Live streaming is daar zeer geschikt voor.
  • Voorzie ze van eerlijke informatie op een niet ingestudeerde maar natuurlijke manier. Voorlichting en educatie over producten, ingrediënten, hoe ze te gebruiken en entertainment ineen. Dit is een uitstekende marketingtool voor verkoop.

Zoek de het onderscheidende verhaal achter jouw merk.  

De creativiteit achter productontwikkeling, de  ecologische en ethische voetafdrukken van ingrediënten en hoogwaardige productieprocessen, die maken voor de consument het verschil. Ken het merk en de personen, het verhaal erachter is belangrijk.

Maak gebruik van de positieve invloed van wetenschap, certificering, keurmerken en duurzaamheid. In een wereld in beweging zoeken consumenten naar wetenschappelijk bewezen schoonheid oplossingen.

Denk ook aan zuiverheid en veiligheid. Leg het verschil uit tussen ‘greenwashing’ en een echt groen merk.

Toonaangevende huidverzorgingsmerken lanceren Vegan huidverzorgingsproducten.

Veganistische claims passen bij de gezonde levensstijl waarnaar consumenten streven. Het aantal volwassenen dat de veganistische levensstijl aanneemt is de afgelopen tien jaar gestegen in Europa, en meer jonge consumenten zijn op zoek naar vleesalternatieven.

Stimuleer duurzaamheid op meerdere fronten

Op zoek naar veiligheid neemt de vraag naar biologisch afbreekbare verpakkingen zero waste alleen maar toe.   

Consumenten zullen prioriteit geven aan ecologisch bewuste merken, met respect voor en verbetering van het levensonderhoud van degenen wiens arbeid de ingrediënten voortbrengen.  

Schone merken die ethische belangenbehartiging aannemen, zullen het als merk goed doen. Inzet voor een cultuur van gelijkheid, daar zijn juist de jonge consumenten gevoelig voor. Laat dit op Social Media zien.

Focus op multifunctionele producten en eenvoud in dienstverlening

Er komen meer jonge shoppers die minder geld te besteden hebben, maar wel een grote interesse hebben in nieuwe indie-huidverzorging.

Het gebrek aan testers en de mogelijkheid om te proberen in de winkel zijn een belangrijke reden om speciaalzaken te bezoeken, waardoor het volgende normaal wordt dat ze de beauty specialist of huidspeciaalzaken vaker gaan bezoeken.

Tenslotte:

Wees een echte medewerker van de consument en stel ze in staat om keuzes te maken waarin ze zich zeker voelen. Zoek de verbinding, biedt ze veiligheid en ben integer en oprecht. Maar dat is aan de huidspecialist wel besteed.

Wil je meer informatie over Éminence Organics, of het verhaal erachter horen? Klik dan hier voor meer informatie.

Bron: Mintel

Annelies

Geef een reactie