Academy

Hoe covid-19 een vlucht in de toekomst veroorzaakte

Alle voorspellingen ten spijt, gooide COVID-19 roet in het eten. Allereerst gaf het sluiten van de schoonheidssalons en praktijken de nodige oproer, maar ook op de lange termijn komt er een nieuw normaal. De enorme (verwachte) groei werd de kop ingedrukt, maar er zijn ook positieve ontwikkelingen.

Er ontstonden plotseling gedragsveranderingen bij de consument, aangestuurd door angst en schuldgevoel. Later door bezinning en rust.

Wat doet dit met de toekomst van de Beauty Branche?

2020 is het nieuwe 2030

De pandemie heeft ook voor uitdagingen gezorgd in de schoonheidsindustrie, waardoor veranderingen sneller zijn of worden doorgevoerd dan de normale prognose tot 2030 zou zijn. Om te weten wat de uitdagingen zijn is het belangrijk om de consument van nu te identificeren, en hun behoefte te kennen.

Voor onze branche is het niet allemaal kommer en kwel, maar anticiperen op het nieuwe normaal is essentieel. Vele salons ervaren meer aanvragen dan ooit. Helemaal niet gek als je hiernavolgend leest dat welzijn hoog scoort op de consumentenbehoeften.

We gaan opener worden en zoeken iets minder de weg naar perfectie, maar willen wel goed in ons vel zitten. Niet het maakbare, niet het volmaakte, maar welbevinden is belangrijker geworden. Tevredenheid en acceptatie zijn inzichten die we kregen.

We zijn heel erg op zoek naar lichamelijk en geestelijk welzijn, met blijvende veranderingen als gevolg. We zijn met onze neus op de feiten gedrukt. Het is maar weer eens gebleken dat tegen de natuur inwerken averechts werkt.  

Welzijn krijgt een nieuwe betekenis

Welzijn als trend zal in de komende tijd versnellen door consumenten die op zoek zijn naar huidverzorgingsoplossingen met comfort en ervaringen die de fysieke en emotionele gezondheid ondersteunen.

Holistische zelfzorg krijgt meer aandacht, met voordelen voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid.

  • Bewust bewegen en bewuste oefeningen zijn in trek
  • Psychische aandoeningen worden een essentieel onderdeel van de gezondheidszorg
  • Het belang van een gezond immuunsysteem en mentale gezondheid is versterkt
  • Producten en diensten die immuniteitsvoordelen bieden zullen toenemen, op zoek naar manieren om zichzelf te beschermen.
  • Waarheid over ingrediënten, de afkomst en de claims zijn belangrijk
  • Er is een focus op ingrediënten en producten die de consumenten helpen ontspannen en om te gaan met stress en angst.
  • We zijn dankbaar voor de verbinding die er was door Social Media, het is een reddingslijn gebleken die zal blijven.

Verwachtingen en kansen voor beauty bedrijven in de toekomst

Ervaringen krijgen een nieuwe betekenis

Ervaringen zullen veranderen van exclusief naar inclusief, aangezien technologie iedereen in staat stelt om virtueel veel te kunnen volgen.

Onderwijs wordt een sociale ervaring, vooral als consumenten nieuwe vaardigheden omarmen en leren van iemand die ze vertrouwen.

De drang naar ervaringen blijft te allen tijde bestaan. We willen ons blijven ontwikkelen, verbinden en vervulling krijgen. Ervaringen gaan boven dingen.

Of ze nu thuis zijn of niet, consumenten blijven gedreven om nieuwe, opwindende ervaringen uit te proberen en zullen op zoek gaan naar de merken die hen de kans bieden om ze uit te proberen.

Als resultaat zullen we zien dat een hele reeks merken profiteren van de voordelen van zowel online als offline kanalen. Doordat deze elkaar aanvullen, hebben we de consument nog meer te bieden. Het bieden van comfort en geruststelling zijn een kans.

Omdat fysieke en sociale afstand de norm worden, wordt de vraag naar merken die ondersteuning te bieden nog groter.

Gezamenlijke ervaringen zullen groeien, we willen eenheid en zijn nu eenmaal kuddedieren.

Consumenten zullen nog meer opkomen voor  merken en doelen die het meest aansluiten bij hun waarden.

Merken zullen moeten meebuigen om tegemoet te komen aan de wensen van de consument.

De consument is er gevoelig voor als merken het gevoel geven dat ze er zijn om de consument echt te helpen.

Merken hebben een sociaal karakter en verantwoordelijkheid om terug te vechten tegen de steeds problematischer wordende eenzaamheid epidemie.

Er is ook behoefte aan een beetje plezier en speelsheid om mensen te helpen verder te denken dan alleen de gevolgen van de pandemie en de dreigende economische gevolgen. Het is wat het is, laten we het zo leuk maken als mogelijk is.

Omarm de kracht van speelsheid in marketing.

Consumenten moeten een beetje vreugde voelen en aangemoedigd worden om gelukkiger momenten in het leven te vieren, positiviteit trekt positiviteit aan.

Op zoek naar identiteit

Consumenten zoeken hun plek in de samenleving.

Ze worden gedwongen om op een nieuwe manier naar zichzelf te kijken, naar hun prioriteiten, hun identiteit en wat de moeite waard is in het nieuwe normaal.

Sociale media, ooit een bron van isolatie, zal een essentiële hulpbron blijken voor consumenten die ondersteuning en verbinding nodig hebben, en zoeken naar dat waarmee ze zich kunnen identificeren. Hier begint een interesse of start een behoefte, om later de fysieke winkel of salon te willen bezoeken.

Er wordt meer open en eerlijk gedeeld op Social Media, er is geen mens volmaakt. En wat is normaal?

Bezorgdheid over eenzaamheid als een wereldwijde epidemie neemt in een alarmerend tempo toe. In een nieuwe sociale wereld isolatie en werken vanuit huis, zijn verbindingen met onze vrienden en familie zijn belangrijker dan ooit.

Bovenstaande veranderingen roepen aanpassing op van ons als merk of branche. Onder merk versta ik echter niet (alleen) de merken waarmee je werkt, maar het merk wie jij bent als bedrijf. Dat moet overeenstemmen.

Hier liggen juist voor de beauty branche grote kansen. Omdat de wereld figuurlijk een beetje kunnen helpen beter in haar vel te zitten, hoe kleinschalig ook. Persoonlijke aandacht en oprecht willen helpen werkt tegen eenzaamheid, werkt helend voor lichaam en geest en de huid vaart daar wel bij.

Bron: Mintel

Annelies

Geef een reactie