Business

Hoe bereik je als ondernemer de consument?

De juiste benadering

Vanochtend kwam ik bijna aan het einde van mijn wandeltraject dit bord tegen. Een sterk staaltje marketing. Met een glimlach liep ik verder, en zou bijna geneigd zijn linea recta naar De Toren te lopen en drie andere restaurants links laten liggen.

Dit is een interessant staaltje psychologie, en juist dat vindt ik als ondernemer en als mens enorm fascinerend. Daarom ben ik ook ondernemer geworden waarschijnlijk😉

De tekst ‘Gelukkig, je bent er bijna’ vond ik geweldig origineel.  Daar is over nagedacht, het spreekt aan en was voor mij precies passend. Verder klinkt het woord ‘gelukkig’ ook erg aantrekkelijk! En het met humor overgoten sausje mag ik ook wel. Daar wil je toch bij horen? Tel daar mijn positieve ervaringen bij op en je gaat er naar toe. Degenen die er nog nooit geweest zijn zullen dermate geprikkeld worden dat ze dat gelukkigste restaurant toch wel eens willen beleven.

Waarom, wanneer en hoe maakt de consument keuzes?

Alles valt of staat bij de manifeste behoefte. Dit betekent dat je op zoek bent naar iets, een kledingstuk, een stofzuiger, een facial of wat dan ook. Je zoekt een oplossing. Dat moment is een manifeste behoefte en gek genoeg sta je op dat moment open voor reclame, teksten en alles wat met dat onderwerp te maken heeft. Zo zit ons brein in elkaar.

Denk maar eens aan iets wat je overkomen is. Plotseling lijkt het alsof het heel veel personen hetzelfde hebben of hebben gehad.

Google speelt daar heel handig op in met het steeds vertonen van de reclame waarin je op de een of andere manier interesse in hebt getoond. Zo proberen ze je over de streep te trekken om tot aankoop over te gaan. Door je er steeds aan te herinneren en het laatste restje weerstand dat je nog had (ik doe het niet, al veel te veel uitgegeven deze maand) overboord gooit en tot aankoop overgaat. De slimmeriken.

Die zogenaamde pop-ups en zeker ook de reclame die telkens overal voor en tussendoor komt kunnen ronduit irriterend zijn. En toch werken ze. Het blijft ergens in je achterhoofd hangen, tot het bewuste moment daar is.

Alhoewel ik niet aan een kopje koffie dacht op dat moment, voelde ik me wel aangesproken en kreeg ik warempel trek in een kop koffie.

Hallo, hier ben ik!

Mijn bedrijf bestaat bijna achtentwintig jaar. Achtentwintig jaar heb ik me behoorlijk laten horen en zien. In de media, als sponsor, als schrijver. Met reclameborden, tasjes en noem maar op.

Toch komen er nog dagelijks mensen over de vloer die ons vinden via google en nog nooit van ons gehoord hebben. Heb ik iets niet goed gedaan? Jawel, maar de link of de behoefte was er niet. Later vertelt diezelfde persoon dat ze me overal in de Media tegenkomt. Juist, het zit nu als een bekende in haar brein. Associatie. Al woont ze maar 4 kilometer verderop, op het moment dat ze ergens een oplossing voor wil gaat ze googlen. Als bedrijf kunnen we nu eenmaal niet meer zonder. Overigens vind ik het niet erg dat ze me nog niet allemaal kennen, dat betekent alleen maar dat er nog markt braak ligt.

De waarde van google en meer

Tenzij je mondreclame en de gestage groei meer dan genoeg vindt. Natuurlijk zijn er tal van slimme marketing mogelijkheden, zoals de al of niet bekende influencers. Al werkt het heel erg snel als ze beroemd zijn, want oh, wat zijn we daar als mensen toch gevoelig voor. Daar kijken we tegenop, daar willen we ons mee associëren. Want als zij dat doet, zij die alles kan en doen wat ze maar wil, dan moet het toch wel geweldig zijn? Onzin natuurlijk. Het is een oppervlakkige manier van denken, al kan zoiets het betreffende bedrijf wel een flinke boost geven.

Ik hoorde eens van iemand dat je aan rimpels niets kon doen, want als dat wel zo was dan zou Koningin Beatrix heus niet die rimpels hebben die ze heeft. Pardon? Dit wil dus niet zeggen dat iedereen dezelfde behoefte heeft. Denken voor de ander werkt dus ook niet, zo blijkt.

De waarde en kracht van marketing

Marketing is heus niet vies. Het zorgt voor werkgelegenheid, het kan jouw leven net iets gelukkiger maken en het hoort nu eenmaal bij de hele economie. Heb je een baan bij een bedrijf en houd je niet van als die reclames? Dan moet je bedenken dat het bedrijf waar jij werkt dat ook doet. Linksom of rechtsom. En als dat niet zo was, zou jij niet verzekerd zijn van je baan.

Voor mij heeft marketing kracht als het een positief gevoel oproept. Als er een verhaal achter zit of als ik spontaan verrast word. Het moet me raken.

Ken je het verhaal over de boren en de gaten?

Dit is uit het boek van Jos Burgers, de een prachtige benadering van marketing heeft. Nuchter, scherp en met humor.

De consument is niet op zoek naar een boor, hij is op zoek naar de beste manier om die gaten in de muur te krijgen. De oplossing dus.

Waarom richten wij ons als ondernemer dan altijd op die boor in plaats van de gaten? Ook dat zit in ons systeem. Ik zie het in mijn vakgebied.

Hoe dan wel ?

Ik heb natuurlijk de wijsheid niet in pacht, maar door mijn jarenlange ervaring en passie heb ik er wel veel over en van geleerd. Ik denk dat ik het begin te snappen.

Kom met een authentiek en onderscheidend verhaal.

Kijk niet wat je collega doet, maar durf authentiek te zijn, des te meer trek je de doelgroep aan die bij je past.

Schreeuw niet dat je goed bent, maar laat het zien. (ook een citaat van Jos Burgers)

Als je overtuigd bent van je kunde en toegevoegde waarde, durf dan iets cadeau te geven. Hoe je mensen benadert, overtreft en meteen je visitekaartje afgeeft, kan het verschil maken van geen klant tot een trouwe klant. Lege uren zijn ook kostbaar.

Maak van je klanten je ambassadeur. Ze doen dat erg graag voor je! Ze voelen zich betrokken, en natuurlijk beloon je ze daarvoor. Een advertentie is ook kostbaar.

Benader de dingen met wat meer humor, betrek de mensen erbij. Probeer ze een beetje gelukkiger te maken, en echt, dat kan al met een klein compliment of een luisterend oor. Er zijn legio voorbeelden.

En dan nog een allerlaatste, en misschien wel belangrijkste tip:

Houdt de klant tevreden. Binnenhalen is een, terugkeren is twee. Blijf ze verrassen, geef ze aandacht. En besef dat de klant die nooit zeurt of om iets vraagt, eerder het onderspit moet delven, terwijl die juist soms iets extra’s  verdient.

Tenslotte is de klant laten meedenken en bij je ondernemersvisie en bedrijfsvoering te betrekken ook zeker een win-win. Ze voelen zich nog meer betrokken en gewaardeerd, ze zijn tenslotte ook belangrijk voor ons. Laat ze zich speciaal voelen, omarm ze met veel persoonlijke aandacht. Dankzij deze mensen bestaat onze onderneming. En onderschat hun objectieve kijk niet, het kan je ogen openen naar een volgende mooie stap!

Ik ben er overigens niet langs gegaan vandaag, maar in mijn brein werkt het door. Dus ze zien ons snel weer in ‘dat gelukkigste eetcafé van Nederland!

Annelies

Geef een reactie