Business

Er is reuring in de beautybranche, tijd om in oplossingen te denken en een goed fundament te leggen voor de toekomst

 

Volgens de Chinese astrologie is 2017 het jaar van de Haan, een jaar dat gekenmerkt wordt door machtsvertoon en spanningen. Uiteindelijk komen er veelbelovende resultaten uit en bedaren de gemoederen. Veranderingen gaan echter niet zonder slag of stoot, daar gaan vaak heel wat pijnen en moeilijkheden aan vooraf, maar ook uitdagingen om er later sterker en beter uit te komen.

De  beauty branche staat op zijn kop, terwijl de consumentenvraag groter is dan ooit.

Wat is er aan de hand in cosmetica land?

Er heerst veel onrust en onduidelijkheid, en vele vakvrouwen en beauty ondernemers voelen het mes op de keel. Het loopt op dit moment op tot ongekende hoogte en blijkbaar moet er een escalatie komen voordat er werkelijk verandering komt. Op dit moment zijn velen gefrustreerd, boos en bang dat alles hen afgenomen wordt. De consument wordt meegenomen in deze onrust en weet niet meer waar hij of zij aan toe is. Hier moet helderheid en transparantie komen, maar vooral ook verstandig mee omgegaan worden. Een slachtofferrol brengt je niet verder, initiatief nemen en zoeken naar oplossingen wel. We kunnen wel alles en iedereen de schuld geven, maar zijn we er zelf ook niet een klein beetje debet aan?

Minister Schippers en de overheid

Het begon een hele poos geleden met het voorstel van Minister Schippers, die voornemens is om alle laserbehandelingen en huid doorborende behandelingen door schoonheidsspecialisten te gaan verbieden. Zelfs geen micro-dermabrasie of permanente make-up. Deze behandelaars zouden niet bekwaam zijn om deze handelingen uit te voeren en de risico’s op letsel zouden te groot zijn.  Deze wetgeving die ze wil gaan doordrukken is niet uit de lucht komen vallen, maar is ontstaan door mensen waarmee wij samenwerken, huidtherapeuten en artsen. Het is namelijk wel prettig als ze het alleenrecht zouden krijgen, en wij van onze troon worden gestoten. Maar het is ook ontstaan door onbekwame specialistes en leveranciers!

De opleidingen

Er is bestaat geen opleiding voor laserapparatuur, deze zijn altijd gegeven vanuit de leveranciers.  Micro-dermabrasie behandelingen en permanente make-up werden door niemand anders dan schoonheidsspecialisten uitgevoerd. Schoonheidsspecialisten die goed opgeleid zijn wel te verstaan, die de specialisatie beheersen en ervaren en geroutineerd zijn. Die voldoen aan de GGD eisen en regelmatig opnieuw nascholing volgen. De beste behandelaar is iemand die een behandeling heel vaak uitvoert, de huid kent en de mens daarachter belangrijk vindt. Scholing alleen betekent wel kennis maar nog geen kunde.

Voor alle duidelijkheid is er de opleiding schoonheidsverzorging, eventueel aangevuld met diverse specialisaties. Ook zijn er de U-Consultancy opleidingen Dermatologie. Dan is er de HBO opleiding huidtherapie. Ontstaan vanuit de schoonheidsverzorging, voor de meer medische doeleinden bedoeld. Deze groep had meer affiniteit met medische zaken als oedeem therapie, litteken en wondverzorging en de zieke huid. Ik zeg duidelijk ‘had’, omdat een gedeelte inmiddels op de cosmetische stoel zijn gaan zitten. Een goede vakvrouw blijft trouwens haar leven lang leren.

De vakopleiding laat behoorlijk wat steken vallen, door de aandacht op de minder belangrijke onderdelen te richten. Ze werken nog vanuit dezelfde gedachtengang als 30 jaar geleden en leren met apparatuur werken die in het werkveld niet meer voorkomen. Er wordt tijd vergooid met futiliteiten als nagels etc., wat op een nagel opleiding thuishoort.  Eigenlijk is hier de overheid ook debet aan, want die stellen de regels. Sinds de erkenningsplicht is weggevallen, is er wildgroei ontstaan. Hoe moet de consument nu weten waar het goed is?

De huidtherapeuten

Nog geen 10 jaar geleden was het ‘not done’  om als huidtherapeute in een schoonheidssalon te werken. Deze groep had weinig met cosmetische behandelingen en het werd ook bepaald niet toegejuicht vanuit de opleiding. Anno 2017 begeven ze zich volop in de wereld van beauty, de markt is toch wel interessant. Er wordt immers geld verdiend en er is vraag naar.

De (cosmetisch) artsen

Basisartsen, huisartsen en dermatologen hadden en hebben ook niks met kosmetiek, maar de markt blijkt uiteindelijk toch wel interessant te zijn, er wordt immers geld mee verdiend en daar zijn ze niet vies van. Dus waarom niet een graantje meepikken?  De huisarts prikt tegenwoordig botox. Dit terwijl ze alles wat wij doen vaak als onzin afschuiven.

Artsen werken aan het gevolg, wij vaak vanuit de oorzaak. Ze onderschatten ons werk omdat ze de moeite niet nemen zich hierin te verdiepen. Ze kennen de producten en onze werkwijze niet. Samenwerking zou een zo grote meerwaarde betekenen voor alle partijen, maar vooral voor de consument. Preventie is toch het toverwoord om heel veel kosten en ellende te besparen? Wij schoonheidsspecialisten kunnen de tijd voor de mensen nemen, en holistisch te werk gaan. Artsen, enkele uitgezonderd, blijven in hun strak aangeleerde protocollen denken.

Cosmetisch artsen werken al jaren samen met diverse schoonheidssalons, omdat ze heel handig hun doelgroep binnen hebben voor botox en een filler. De bond van cosmetisch artsen NVCG werkt de beauty branche nu ook behoorlijk tegen. Broodnijd?

Als juist nu die groep artsen deze behandelingen van ons af zouden willen nemen, is dat toch wel een hele rare situatie. Ik heb een arts in dienst en een huidtherapeute die hier werkzaam is. We vullen elkaar prachtig aan en hebben elkaar nodig!  We bezorgen elkaar werk en tevreden klanten.

De leveranciers

Leveranciers die sterk zijn in marketing, maar inhoudelijk geen kaas hebben gegeten van enige kennis van huid en lichaam zien eveneens een snelle manier van geld verdienen. Ze importeren goede of slechte apparatuur en brengen die aan de man (euh, schoonheidsspecialistes)

Wij zouden niet zo klakkeloos achter alle leveranciers en hun mooie praatjes aan moeten lopen, maar zelf kennis vergaren en weten en snappen dat je voor een dubbeltje niet op de eerste rang kunt zitten. Natuurlijk zitten er kundige en goede leveranciers tussen. Al jaren geleden is de erkenning ten gronde gegaan, iedereen kan te pas en te onpas een schoonheidssalon beginnen en doen wat hij of zij wil, en ook daar zijn de problemen ontstaan.

Wat doet de branche organisatie ANBOS?

De ANBOS laat op dit moment ook behoorlijk wat steken vallen, ze komen ons te weinig tegemoet. Sterker nog, er gebeurt niet veel wat echt meerwaarde heeft voor de toekomst. Aan welke kant staan ze? Ze zetten wel een handtekening ter goedkeuring van de vakopleiding. Er is zelfs nog geen eigen CAO en we zijn het enige dienstverlenende beroep dat nog 21% belasting betaalt! Dan hebben we het nog niet over de erkenningsplicht die jaren geleden al weg is gevallen. De beloofde HBO opleiding is al jaren in ontwikkeling. Hoe moeilijk kunnen ze het ons maken?

Ze luisteren en kijken ze te weinig in het werkveld, de beste bestuurders en managers zijn mensen uit het werkveld. Tijd dat daar verandering in komt. Er komen geen concrete oplossingen en verbeteringen, terwijl we toch een behoorlijk bedrag betalen per jaar. Er zou allang een HBO opleiding vanuit de cosmetische sector moeten zijn, maar we worden al jaren aan een lijntje gehouden, en er gebeurt niets! Actie ondernemen voor onze toekomst is ook hier erg belangrijk. Wij moeten zelf verantwoording nemen.

Hoogste tijd om de beauty branche naar een hoger level te tillen!

De schoonheidsspecialist wordt steeds meer in een hokje gestopt maar ik denk dat hun kennis, kunde  en empathie behoorlijk onderschat wordt. Helaas is er een versnippering gekomen, door onkunde en gerommel van enkele of een aantal ‘schoonheidsspecialisten’  die dachten of denken het wiel te hebben uitgevonden. Anderen worden hier de dupe van. Ja, onze laser specialiste ( al 10 jaar en in het bezit van ontharingstechnieken) onthaart met de laser. En beter dan welke arts of specialiste dan ook. Zien jullie een arts al ontharen? Welnee, dat doet hun assistente. Bij ons is er weleens een arts mee komen kijken hoe wij behandelden, omdat ze daarvan konden leren. Begrijp je? Onderschat ook het empathische en verzorgende vermogen van ons specialisten niet. Heel bepalend voor een succesvolle behandeling. Wij denken niet in hokjes, of pakken het probleem aan. Nee, wij luisteren naar de klant en haar of zijn verhaal, we ontzorgen ze letterlijk.

Het probleem ligt niet alleen bij anderen, ook wij moeten bij onszelf te rade gaan. Wij zijn van die volgzame aapjes die klakkeloos een leverancier nalopen die met mooie praatjes komt. Wij denken als we van school komen meteen dat we de wijsheid in pacht hebben. Wij denken dat we als vakvrouw ook maar meteen ondernemer zijn. Wij geven stagaires en net opgeleide specialisten geen kansen, waardoor ze ook maar voor zichzelf beginnen en zo ontstaat de versnippering en hobbysfeer.

Je kunt niet alles kennen en kunnen. Dat bestaat niet. Knap van diegenen die durven te kiezen. Er zou daarom een tweedeling moeten komen, of misschien wel een driedeling.

Van mij mag de naam schoonheidsspecialiste sowieso veranderen naar huidspecialist,  tenzij je je allen bezig houdt met visagie, wimperverlenging, nagels en harsen en verven, dan is schoonheidsspecialist de perfecte benaming.

Huidspecialist dekt de lading beter. Tenminste voor diegenen die doorleren in huid en lichaam kennis en de huid begrijpen. Een grotere groep richt zich ook op huidverbetering en heeft geïnvesteerd in apparatuur, al of niet van een deskundig leverancier. Neem geen risico’s die je niet kunt overzien.

Er moet een verbeterde vakopleiding komen, ook op HBO niveau. Er moet een bestuur komen bij de ANBOS waar ook deskundige mensen uit het werkveld zitten.

Er moet veel meer samenwerking en krachtenbundeling komen, om goede en professionele ondernemingen neer te zetten. Zodat de prachtige beauty branche een hele mooie toekomst tegemoet gaat. Om een gezonde huid te behouden en verkrijgen tot op een hoge leeftijd, we voelen ons immers niet meer oud en willen in de maatschappij blijven meedraaien. Ter preventie van de gezondheid én niet te vergeten voor de toekomst van onze eigen nieuwe generatie vakvrouwen! Handelen vanuit kracht en positiviteit, verantwoording nemen en oplossingsgericht denken schept de beste cultuur voor alle partijen.

Ben jij tevreden met de huidige gang van zaken? Neem jij genoegen met alles, of ben je bereid en overtuigd om samen onze  mooie branche te helpen  verder te professionaliseren?

Laten we er samen voor gaan!

28 reacties

  • Reply

    Annemarie van Heezick

    11 februari 2017

    mooi artikel!
    We strijden voor een professionele toekomst voor de schoonheidsspecialiste m/v.
    vr gr Annemarie van Heezick

  • Reply

    Els kiljan

    11 februari 2017

    Daar heb ik niets aan toe te voegen! Ben het er helemaal mee eens.

  • Reply

    Margo Mast

    11 februari 2017

    Heel Goed verwoord. En inderdaad handelen vanuit kracht en kennis. En niet vanuit negativiteit.

  • Reply

    Ine Waarts

    12 februari 2017

    Top verwoord Annelies!!

  • Reply

    Inge de Munnik

    12 februari 2017

    Goed verhaal Annelies!

  • Reply

    Marike

    12 februari 2017

    Heel goed samengevat.

  • Reply

    Monique ten Bruggencate

    12 februari 2017

    Heel helder en duidelijk Annelies! Ben het helemaal met je eens. Een splitsing van beautyspecialist (nagels,wimpers etc) en huidspecialist, vakvrouwen die weten wat een huid aankan en hoe deze te verbeteren. Daar moet dan een officieel diploma bij komen met bijbehorende status.

  • Reply

    Joosten Beatrix

    13 februari 2017

    Geweldig verwoord! Annelies, in België kunnen ze ook nog veel leren, er is geen doorkomen aan.

  • Reply

    Miranda Wiegers

    13 februari 2017

    Ik vind het goed en sterk verwoord. Ik irriteer mij ook zo aan kapsalons die ineens gaan verfen en epileren. Splitsing en onderscheid vind ik prima. Maar dan vind ik wel dat er een mogelijkheid moet bestaan om met een (verkorte) opleiding je te kunnen ‘upgraden’. Denk aan bv shp’s die de opleiding 20 jaar geleden hebben gedaan.

    • Reply

      Annelies Aarts

      13 februari 2017

      Dank je. Wat is verkort? Mijn inziens kun je nooit stoppen met leren, de ontwikkelingen gaan zo hard! Maar natuurlijk moet je ergens in kunnen stromen.

  • Reply

    Kuno Breen

    14 februari 2017

    Goed verwoord! Geeft precies alle pijn punten aan en durft te benoemen waar het ook volgens mij vooral om gaat! Dank voor dit heldere verhaal!
    Kuno Breen cosmetisch en medisch schoonheidsspecialist

    • Reply

      Annelies Aarts

      15 februari 2017

      Dank je Kuno, en veel succes op weg naar de beauty award!

  • Reply

    Ineke Persoon

    14 februari 2017

    Annelies, wat heb je dit mooi, helder en zeer positief benaderd .
    Bedankt voor je schrijflust !!

  • Reply

    ELs van Gogh

    15 februari 2017

    Goed geschreven Annelies

  • Reply

    Jacqueline Aafjes

    20 februari 2017

    Helder artikel Annelies, het is tijd voor verandering!

  • Reply

    Marlies Jongen

    25 maart 2017

    Top geschreven Annelies!

  • Reply

    Vivian de Rijke

    22 april 2017

    Wat goed geschreven dit stukje, het vat in 1x samen waar de schoen in onze branche inmiddels wringt.

Geef een reactie