Business

Dein mee op de golven

De combinatie van nieuwe en oude manier van huidverbetering en ondernemen

Het leven is een golfbeweging en wij mensen reageren en anticiperen hierop. Na elke recessie komen er veranderingen, gaan we anders denken en handelen. Nemen we afscheid van dingen die niet bleken te werken. Gaan we alles opnieuw onder de loep nemen en naar waarde inschatten. Gooien we oude ballast overboord en kijken wat nu past en waar we ons goed of beter bij voelen. Worden oude en vergeten of weggevaagde items weer van stal gehaald, omdat we daar iets nieuws in ontdekken. Iets wat eigenlijk zo gek of slecht nog niet was. Aangepast aan de huidige maatschappij, verweven met de moderne snufjes wordt oud weer als nieuw, trendy en succesvol.

Als bedrijf je vasthouden aan je visie en missie is prima. Je staat ergens voor, maar durf je ook bij te sturen?

De ervaring leert dat als we niet meedeinen op die golven, we kunnen verdrinken.

Legio bedrijven die eens floreerden met hun formule en daarin bleven hangen, legden het loodje. Bedrijven die meebewogen en hun formule aanpasten aan de huidige tijd en de toekomst visie leefden weer op.

Kijkend naar andere branches is van der Valk een mooi voorbeeld. Van de eens zo befaamde kers op de appelmoes was op een gegeven moment niet heel veel meer over. Van der Valk werd minder populair. Totdat ze hun formule nieuw leven inbliezen, en sterker staan dan ooit. Hun visie is niet veranderd, ze bieden kwaliteit, comfort, klantvriendelijkheid met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar ze hebben het wel gemoderniseerd en aangepast aan de wensen van de huidige consument.

De beautybranche heeft in de afgelopen 30 jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De kennis en inzichten hebben geleid tot veel aanbod en evenzoveel opleidingen, en uiteraard meer korte of lange termijn resultaten.

Over mijzelf

Ook ik heb vele aanpassingen gedaan, zonder mijn missie uit het oog te verliezen. “als je goed in je vel zit, dan straal je dat uit’. Ik wilde en wil mensen een steun zijn in hun welbevinden. Een stukje bijdragen aan geluk, gezondheid, zorg, gemak en persoonlijke aandacht en uiteraard een geoznde huid. We werken dan wel aan de huid, maar de huid is geen los onderdeel. Het is het omhulsel van de mens, en dient dus ook als zodanig behandeld te worden in mijn optiek.

En die verdieping ben ik, na vele omzwervingen van nagellakken, tassen, sjaals, kunstwimpers etc.  aangegaan. Niet alleen opleuken aan de buitenkant, maar kiezen voor duurzame verbetering. Dat was de beste stap ooit.

Verbetering komt van kennis, van binnenuit en het op de juiste manier behandelen om die huid zo gezond mogelijk te maken.

Producten en behandelingen werden steeds vernuftiger. Ik heb wat geïnvesteerd in apparaten die gouden bergen beloofden. Inmiddels weet ik beter.

Wil niet iedereen huidverbetering?

Veel schoonheidsspecialisten wilden van huidverzorging naar huidverbetering, zo gaven ze aan. Heel vreemd eigenlijk. Want is niet van beiden het doel om de huid beter, mooier of gezonder te krijgen?

De ‘Cosmeceuticals’ deden hun intrede. Een naam bedacht voor de dieper werkende producten. Feitelijk is een Cosmeceutical een cosmetisch product dat invloed kan uitoefenen op de fysiologische processen van de huid. Het gaat dus dieper in de huid, via sterkere zuren of vitamine A etc.

Vaak sterke synthetische ingrediënten, afgeleid van medicatie. Er kwamen medische opleidingen, die ik zeker toejuich. Kennis is macht.

Het blijkt dat niks belangrijker is dan een intacte barrière, en geloof me, dat zijn veel gepolijst ogende  huiden niet. Licht zuur is de perfecte voeding voor de huid, zodat de beschermende microbenlaag intact blijft maar de huid toch gestimuleerd wordt. Waarom zijn er zoveel huidaandoeningen? Het immuunsysteem wordt constant uitgedaagd.

Nieuwe wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat Vit. A  de afzonderlijke dermis versterkt, maar niet de verbinding tussen de lagen die zo belangrijk is. En is korte termijn verbetering geen lange termijn uitputting?

Door schade en schande wordt men wijs

Veel natuurlijke ingrediënten zijn inmiddels wetenschappelijk onderbouwd.

Het blijkt dat chemische stoffen als Natrium Lauryl sulfaat etc. ook de microbenlaag aantasten, en dan hebben we het nog niet over wat het in het lichaam doet, of wat het kost om op te ruimen. En als we dan denken dat dat wel meevalt, dan bedenk maar eens hoeveel we aan zeep, shampoo, zonnebrand en make-up opsmeren. En waarom er zoveel meer huidproblemen en aandoeningen zijn als rosacea, eczeem etc.

Het blijkt dat heel veel natuurlijke ingrediënten ook een cosmeceutical zijn, die wel degelijk de diepte in kunnen. Maar willen we ze allemaal zo diep? Het is van enorm belang dat een mositurizer juist niet de diepte in gaat maar het stratum corneum moet ondersteunen, (en dan bedoel ik niet lui maken) om waterverlies tegen te gaan.

Het is van belang dat er lichte zuren gebruikt worden om de huid gezond te houden en de celdeling te stimuleren, maar daarvoor hoef je niet onder de PH van 3 te komen.

Het is van belang dat de huid getriggerd, gestimuleerd en gevoed wordt met anti-oxidanten, dat het  gezuiverd, ontgift, gehydrateerd, doorbloed en zuurstofrijk wordt opdat het zijn functies optimaal kan uitvoeren. Zoals we moeten bewegen en onszelf goed moeten voeden. Niet meer en niet minder.

De nieuwe golfbeweging

Na de recessie is er weer een nieuwe kijk gekomen, met name door de consument die dit aanstuurt. En als we slim zijn dan luisteren we daarnaar. Want zijn zij niet onze toekomstige klant?

En wat die nieuwe kijk dan is?

Ze zijn er klaar mee.

In navolging van de gekmakerij van de Farmacie en de Voedingsindustrie is Skin Care die volgende stap. Ze willen weten wat ze smeren en waarom. Ze denken verder dan korte termijn verbetering, wat veel cosmeceuticals toch zijn. ( pigment dat snel wordt opgeruimd komt evengoed weer terug)

Ze zijn klaar met de downtime en realiseren zich dat korte termijn verbetering kan leiden tot uitputting.

En zo komen de inzichten van vroeger weer naar boven, weliswaar in een modern jasje, maar inmiddels is het wetenschappelijk aangetoond dat ze vroeger zo gek nog niet waren. Ik wil hierover wel kwijt dat er ook niet wetenschappelijk bewezen ingrediënten heel goed kunnen zijn, en wel wetenschappelijk bewezen ook niet altijd zuiver is. Het is een onderzoek, maar met kan evengoed met belangenbehartiging zijn gedaan, en wat wordt er daadwerkelijk gepubliceerd?

Gezond nuchter verstand, logica en kennis zorgen dat we steeds verder komen. Ikzelf vind het overigens erg prettig om diverse onderzoeken na te trekken en als hulpbron te gebruiken. Bevestiging is altijd fijn.

Zoals altijd met zo’n golfbeweging springen veel merken en bedrijven op de populaire trein met ‘greenwashing’. (toevoegen van natuurlijke ingrediënten, maar met behoud van minder natuurlijke, of op het oog lijkend gezonder dan het is) De grote winnaars zijn de bedrijven die vast zijn blijven houden aan hun visie maar wel mee gegroeid zijn in de moderne tijd. Ze zijn een  grote stap voor. Een stap die niet zomaar ingehaald kan worden.

De natuur heeft alles in zich, die anticipeert op de omgeving. Wetenschap komt uit de natuur. De natuur kan echter ook meedogenloos zijn, en een allergische reactie kan ook hier zeker voorkomen. Vooral als de producten sterk geconcentreerd zijn. Daarom is een specialist met kennis en advies belangrijk, en zal de online wereld ons nooit het bestaansrecht kunnen ontnemen.

De aflevertechnieken zijn enorm verbeterd, met dank aan de technologie.

Ook blijkt dat ontspanning en verbetering niet los van elkaar staan. Geen verbetering zonder ontspanning. De holistische aanpak blijkt de enige ware. Body, mind en huid. Hersenen, darmen, huid. Het werkt niet los van elkaar. De mind is misschien nog wel allesoverheersend. Zelfs een placebo kan werken als je erin gelooft.

En daar zijn, met name de jongeren zich van bewust. Zij zijn de grondleggers van de nieuwe beweging. Zij zijn de klanten van de toekomst. En zij willen geen producten die hun ouders gebruikten, ze willen zelf hun keuzes maken.  Wat goed is voor hen en goed voor de wereld. Niet alleen voor vandaag maar ook voor morgen en later.

Éminence Organics

De tijd zou komen dat Organische Skincare net zo effectief of zelfs nog meer effectief kan zijn in huidverbetering en een gezonde huid, zonder bijwerkingen, daar geloofde de grondlegger van Éminence Organics heilig in.

De tijd zou komen en die tijd is gekomen.

Éminence, sinds 1958, heeft meebewogen  op de golven zonder haar visie uit het oog te verliezen en mag zich daardoor nu met trots een van de grootste Professionele Skin Care merken van de wereld noemen.

Dein jij ook mee met de golven? Ik ben benieuwd hoe jij dat doet en hoor het graag.

Wil je meer informatie over dit onderwerp of ben je op zoek naar een concept? Mail dan naar info@eminenceorganics.nl

Annelies

Geef een reactie