Business

Beauty Ondernemer in de kijker

Hoe serieus nemen we de ZZP er?

Als ‘oude rotten’ in het vak vonden we het beiden heerlijk om te sparren. Zoveel herkenbaars, zoveel veranderingen en zoveel inzichten die we verworven hebben. Ieder een totaal ander pad volgend kwamen we elkaar steeds weer ‘ergens’ in Beautyland tegen. Ook nu weer, nu ze Éminence Partner wordt.

Marjon is al een kleine dertig jaar beauty ondernemer. Bewust koos ze om ZZP er te blijven, omdat dit haar het beste past. Ze koos het vak omdat dit haar als jong kind al fascineerde, vond en vind het nog altijd heerlijk om voor mensen te zorgen en samen een doel te bereiken. Zoals ze zelf zegt dat het vak voor haar voelt als thuiskomen, zo voelt de klant zich bij haar ook meteen thuis.

Met de warme binnenkomst en alles tot in de kleinste details tip top in orde, lijkt het alsof de koningin zo meteen verwacht wordt.  

Marjon heeft het in die dertig jaar bedrijfsmatig niet slecht gedaan en heeft zich geprofileerd als een financieel onafhankelijke vrouw. Ze heeft een gezond bedrijf op poten gezet en een trouwe klantenpopulatie verworven. Deze klanten zijn bereid om ook thuis mee te werken aan het behouden of verder realiseren van het beoogde resultaat. Dit is niet  te onderschatten factor in een professioneel bedrijf. Het is geen eenrichtingsverkeer, en het schept bovendien duidelijkheid in haar manier van werken. Een goede ondernemer laat haar klanten toch niet elders haar producten kopen? Daarnaast heeft ze op het juiste moment de juiste keuzes gemaakt, door zich in de markt te blijven verdiepen.

Ze heeft bepaald niet stilgezeten

Als ZZP er kun je je dat ook echt niet veroorloven. Je moet nu eenmaal ALLES zelf doen, of uitbesteden, maar daar ben je dan vaak weer net te klein voor. Je kunt eigenlijk niet ziek zijn. Stilstaan is ook voor een ZZP er geen optie.

Haar missie is helder en haar drive is groot, nog steeds. Ze denkt na over hoeveel jaren ze nog wil werken. In die jaren wil ze ook bijblijven en blijven groeien. Niet in grootte, wel in de diepte. En dan moet je niet in de status quo blijven, maar mee manoeuvreren.

Hoezo geen ondernemer?

“Ik kom niet uit een ondernemersgezin. Ik wist wel dat ik hard wilde werken en mijn eigen praktijk wilde. Het feit dat ik het goed doe, is ook te danken aan de vele uren die ik werk, nog steeds. Mijn man heeft er weleens over gemopperd, maar heeft zich hier uiteindelijk bij neergelegd. Hij profiteert er tenslotte toch ook van?”

Wat haar wel een beetje tegen de borst stuit is het feit dat de ZZP er niet altijd serieus genomen wordt als bedrijf. Als je de bedrijfsresultaten echter zou vermenigvuldigen met de werknemers die in een groter bedrijf werken, dan zouden die er waarschijnlijk bekaaid afkomen!

Leve de professionele ondernemer

Als ik Marjon zo zie werken, met haar opgebouwde kennis, zelfvertrouwen en ondernemersgevoel wat ze zichzelf wel degelijk heeft aangeleerd dan is ze zeker een ondernemer. En niet de eerste de beste.  Haar oneindige energie en leergierigheid zorgen ervoor dat ze haar klanten het beste kan blijven bieden.

Hier zie je de schoonheidsspecialist die het leuk vindt om een eigen onderneming te runnen en dan ook al het andere wat erbij hoort voor lief neemt. En vooral zie je de ondernemer die haar vak en bedrijf serieus neemt, zodat haar klanten haar als vanzelf ook zo zijn gaan zien. Ze heeft, zoals we dat zo mooi noemen, een Personal Brand ontwikkeld.

De voordelen van de deur achter je dicht kunnen trekken zonder zorgen en de nadelen van hele lange dagen werken streept ze tegen elkaar weg.

Ze heeft er nog even veel zin in, en met innoveren en een aanvulling komt er nu eenmaal nieuwe energie vrij. Je komt in een ‘nieuw’ netwerk en krijgt nieuwe inspiratie. En daar profiteren haar klanten van mee.

Reacties

  • Reply

    Marjon Laheij

    15 november 2019

    Dank je wel Annelies voor je lovende woorden over mij.
    Warme groet, Marjon.

Geef een reactie