Blader door maand februari 2019
Algemeen

Versnelde veroudering en overgewicht door blauw licht van smartphone

Bij alle voordelen die de huidige technologie ons biedt, komen zoals altijd ook weer de nadelen aan het licht.

Blauw licht kan heel functioneel zijn. De zon geeft blauw licht waar we ons vrolijk door gaan voelen, het wordt ingezet bij depressies als lichttherapie. Het is in therapeutische behandelingen bij bijvoorbeeld acné bacteriedodend.

Maar het kan ook hele negatieve effecten hebben. We krijgen namelijk bijna massaal teveel blauw licht, en met name de golflengte (400 tot 490 nm) is hier van belang, door het toegenomen gebruik van mobiele telefoons, I pad, en laptop of computer. Dicht bij ons gezicht.

 

Licht staat voor leven, maar in dit tijdperk worden we overdag onvoldoende blootgesteld aan natuurlijk licht en worden we overbelicht door de hoge niveaus kunstlicht. Diodes, LED en toenemend gebruik van smartphones,

Wat doet dit met de huid?

Het is helaas echt waar, we kunnen door het maken van onze selfies vroegtijdig rimpels en pigmentvlekken krijgen.

De huid is namelijk het doelwit van oxidatieve stress die het blauwe licht veroorzaakt. Collageen en elastine worden versneld afgebroken wat resulteert in een slappere, oudere huid. Ook neemt het natuurlijke vermogen om DNA schade te herstellen af. Dit is wetenschappelijk aangetoond.

Recente studies tonen aan dat zelfs blootstelling van slechts één uur veel negatieve reacties aan de huidcellen kunnen veroorzaken.

Ook de ogen hebben hier onder te leiden. In tegenstelling tot het blauwe licht door de zon, schaadt het blauwe licht van digitale apparatuur het netvlies van het oog, omdat deze straling dieper doordringt.

Wat heeft blauw licht met overgewicht te maken?

Onze biologische klok is heel scherp afgesteld. Licht en donker zetten processen aan en remmen ze af. Voor een goede nachtrust is het daarom verstandig om al enkele uren voor het slapen gaan het licht te dimmen en het blauwe licht achterwege te laten. Maar helaas kijken de meesten tot ze naar bed op hun smartphone.

En daar gaat het fout met onze biologische klok. Donker betekent namelijk dat het lichaam zich voorbereid op rust.

Er wordt melatonine aangemaakt wat verantwoordelijk is voor het slaap/ waakritme. Met blauw licht gebeurt dat niet of veel minder, dus slaap je slechter.

Een slechte nachtrust leidt tot metabole (stofwisseling) stoornissen.

Er wordt minder leptine aangemaakt, het hormoon wat zorgt voor verzadiging en meer ghreline, wat zorgt voor eetlust.

Meer honger en minder verzadiging betekenen natuurlijk dat je meer gaat eten om je beter te voelen. Het gevolg is meer risico op overgewicht.

Wat kunnen we doen om dit te voorkomen of zoveel mogelijk tegen te gaan?

Er komen steeds meer producten op de markt die beschermen tegen blauw licht als een reactie op de zeer reële bezorgdheid voor onze gezondheid.

  • Een digitale detox zou de perfecte oplossing zijn, maar we leven nu eenmaal in een wereld waarin we daar bijna niet meer aan ontkomen. Het is wel een idee om het op bepaalde periodes bewust in te voeren. Alle beetjes helpen.
  • Er zijn speciale brillen te koop die de aanmaak van melatonine verhogen en tegelijkertijd de ogen beschermen. Deze zijn wetenschappelijk onderzocht. https://www.somnoblue.nl/nl/
  • Éminence Organics komt zeer binnenkort met een speciale crème die ook tegen blauw licht beschermt.
  • Er zijn speciale apps te downloaden die als een filter werken tegen blauw licht.
  • Bij de nieuwe generaties I phones kun je op instellingen een night shift activeren die het blauwe licht automatisch filtert.
Algemeen

Een heerlijk stukje Maashorst met inspiratie

Een flinke wandeling is een van mijn favoriete bezigheden, en al helemaal als er een heerlijk zonnetje aan de hemel staat. Flink doorstappen met af en toe een sprint, schijnt zeer gezond te zijn. Beter nog dan hardlopen. Als je veel kilometers hardloopt, komt je lichaam namelijk weer in de stressmodus en kan het zelfs spierafbraak bevorderen.

Je lichaam uitdagen met HIIT is het meest gezond. High Intensity Interval Training is de meest effectieve vorm van sport. Het effect telt, niet de inspanning. Heel eenvoudig, inspanning gevolgd door ontspanning. Dertig seconden voluit sprinten en negentig seconden rustig wandelen. Bij HIIT verbrand je 7 x zoveel vet én kweek je spiermassa.

Lees meer

Huid & lichaam

De ophef en feiten over gevaarlijke stoffen in Lippenbalsem

De lippenbalsem is de laatste weken veel in het nieuws geweest, omdat het gevaarlijke stoffen blijkt te bevatten die mogelijk kankerverwekkend kunnen zijn.

Het feit dat veel kinderen deze gevaarlijke stoffen op deze manier binnenkrijgen, deed de stof nog meer opwaaien. Logisch, je wilt toch niet dat je kind deze binnenkrijgt? En volwassen dan? Die willen het toch ook niet binnenkrijgen? Waarom worden ze dan gemaakt en verkocht? Tijd voor opheldering.

Lees meer